Het einde van dit grote avontuur! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Fauve Vlijmen - WaarBenJij.nu Het einde van dit grote avontuur! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Fauve Vlijmen - WaarBenJij.nu

Het einde van dit grote avontuur!

Blijf op de hoogte en volg Fauve

17 April 2015 | Nederland, Amsterdam

De laatste 2 dagen in Calinan hebben we rustig afgesloten, niet zo heel veel meer gedaan. Het belangrijkste was natuurlijk zorgen dat alles ingepakt werd en dat we afscheid namen van de mensen daar. Kleren die daar bleven afgegeven op 2 verschillende plekken, de special minds en het weeshuis. En gezorgd dat de laatste dingen geregeld werden. Op zaterdag rustig afgesloten bij de coffeespot, en daarna was het tijd om afscheid te nemen en het busje in te stappen om te vertrekken richting het vliegveld. Het avontuur bij het ziekenhuis zat er nu echt op, echt beseffen deed ik dat op dat moment nog niet.

Op het vliegveld aangekomen nog wat gegeten en daarna snel richting de gate aangezien onze vlucht vervroegd was, op naar Cebu! We gingen samen met een jongen uit Davao, die het wel gezellig vond om met ons mee te gaan. (Erg fijn! Aangezien we iemand bij hadden die de Filipijnse taal sprak!) ’s Avonds daaraan gekomen niet zoveel meer gedaan, eigenlijk snel de rust opgezocht! De volgende dag op tijd op om dingen te gaan bekijken. We hebben een kerk bekeken, waar op dat moment van alles te doen was vanwege Pasen. En zijn naar een fort geweest. Daarna een hele wandeling gemaakt om een museum over de geschiedenis van onder andere het fort te bekijken, alleen helaas toen we daar aankwamen bleek het museum gesloten zijn. En besloten we terug te gaan naar het pension waar we sliepen. Onderweg nog even een souvenirwinkel bezocht en wat gegeten. Terug in het pension onze spullen bij elkaar gepakt, en op weg gegaan richting Oslob. Een 3 uur durende bus reis, waarvan ik niet veel meegekregen heb omdat ik geslapen heb. In Oslob aangekomen, wat gegeten en daarna op tijd naar bed, want de volgende ochtend moesten we vroeg op!

De volgende ochtend rond 5 uur opgestaan, om met de whalesharks te gaan zwemmen. Een erg bijzondere ervaring! Alleen wel een beetje spannend, aangezien het toch wel erg grote beesten waren. En er van te voren verteld werd dat je er een bepaalde afstand van af moest blijven en ze niet aan mocht raken. Waar uiteindelijk helemaal niet naar gekeken werd. Met het foto’s maken werd je naar onder geduwd, en de mensen duwde gewoon zo dichtbij als maar kon, maargoed ik neem aan dat de mensen daar weten wat ze deden. Daarna naar de waterval gegaan, een erg mooie waterval! Ik had er al verschillende gezien maar deze was toch wel de mooiste! Daarna terug naar de plek waar we sliepen, gedoucht onze spullen ingepakt en nog wat geluncht. En daarna terug op naar cebu city zodat we de volgende dag weer rustig naar het vliegveld konden vertrekken. Die avond nog wat gegeten in een mall, en nog wat gedronken met z’n allen en daarna gaan slapen.

De volgende dag zijn we naar Palawan gevlogen. Na iets wat vertraging, daaraan gekomen werden we voorgesteld aan de vriend van de jongen die met ons mee was uit Davao (Obie). Deze vriend ‘onze gids’ zou met ons mee gaan reizen, en kon ons de mooiste dingen laten zien. Daarna onze spullen naar het matutina pension gebracht waar we sliepen. Wat gegeten en daarna puerto princesa bekeken, en naar een kroeg geweest. En oja ook nog houtworm en krokodil geproefd deze avond! Op donderdag zijn we eerst naar de plek gegaan waar we de volgende 2 nachten zouden slapen om onze spullen te droppen. Daarna zijn we met de oom van Niko (onze gids) en hem zelf naar een strand gegaan wat eruit zag als een plaatje. Het was ook een strand waar amper mensen kwamen omdat de weg die ernaar toe ging erg slecht was. Daar de ochtend/middag doorgebracht en daarna terug gegaan naar de plek waar we sliepen. Daar de rest van de middag niet zoveel meer gedaan. ’s Avonds gegeten bij het restaurant van Niko, en daarna een tocht gedaan op een boot waar je vuurvliegjes kon zien.

De volgende ochtend zijn we dingen voor underground river tour in Sabang gaan regelen. Daarna richting een museum over de oorlog gegaan en daarna ’s middags weer relaxt. Aan het einde van de middag zijn we naar de supermarkt gegaan om boodschappen te doen voor de BBQ van ’s avonds, daarna lekker gegeten. Het vlees werd voor ons gebakken en ook de oom en zijn vrouw kwamen gezellig met ons mee eten en ook van hun kregen we soep om te proeven. Daarna na gekletst over van alles en nog wat en daarna mijn bed in gegaan.

Op zaterdag zijn we vroeg naar sabang vertrokken om daar de underground river tour te kunnen doen. Een van de 7 wereld wonderen, erg bijzonder om dat gezien te mogen hebben! Daarna terug naar de plek waar we die nacht zouden slapen, waar we voor de underground river tour onze spullen al gedropt hadden. Daar geluncht en daarna naar de mangrove gegaan. Dat was een rondvaart op een bood waar allemaal verschillende wilde dieren waren. Maar ook de mangrove bomen stonden. We hebben hier slangen gezien en ook wilde apen! Erg leuk om dat ook gezien te hebben! Daarna nog gezwommen in de zee, of gezwommen eerder gezegd gesprongen in de golven die op dat moment erg hoog waren. Daarna wat gegeten en toen was het alweer zo laat dat het alweer tijd was om te gaan slapen. De volgende ochtend nog wat ontbeten op de zelfde plek als waar we de vorige avond gegeten hadden, en daarna op richting Tay Tay. Hier een fort bezocht, en ook nog gekeken of we de taai-taai koekjes konden vinden aangezien die hier vandaan zouden komen. Maar helaas de koekjes niet gevonden. Na het fort zijn we doorgereden naar El nido, waar we een slaapplek gezocht hebben dicht bij de boulevard. Gewacht tot we onze kamer in konden en daarna wat gaan eten aan het strand, nog een drankje gedaan en daarna nog wat gekletst.

De volgende ochtend weer ontbeten en wakker geworden aan de boulevard bij het strand. Daarna zijn we de boot op gegaan om te gaan island hoppen! Erg leuk om te doen en erg mooie plekjes gezien. Zoals het verborgen strand, en het geheime strand. Erg gaaf om dat gedaan te hebben! Daarmee was onze hele dag gevuld en ik heb er erg van genoten! Zulke plekken zal ik zonder dat ik op Palawan terug kom niet zo snel meer zien denk ik.
De laatste dag in El nido zijn we nog naar het strand gegaan, waar we lekker gerelaxt hebben! Erg fijn, om het zo af te kunnen sluiten. ’s Avonds wat gegeten op een plek wat verder weg, we aten buffet. Een beetje jammer was dat Ik, en een paar andere ziek werden die nacht. En niet z’n beetje ziek ook, waarschijnlijk een verkeerde mossel gegeten. Onderweg terug naar puerto princesa langs het ziekenhuis gegaan omdat onder andere ik niet ophield met overgeven. Daar een prik gehad, en daarna gelukkig niet meer overgegeven. Alleen helaas wel de laatste dagen nog last van mijn buik gehad. Toen we terug waren in Puerto princesa dus ook niet zo veel meer gedaan, aangezien 3 van de 4 meiden waar we mee waren ziek waren. Maar toch was Palawan een hele mooie afsluiting! En was het ook erg tof dat we iemand tegen kwamen die ons zo heeft willen rondleiden door Palawan heen! Zo maak je binnen 1.5 week 2 nieuwe vrienden, die je daarna waarschijnlijk nooit meer zult zien, wat toch wel jammer is!

Op woensdag zijn we naar Manila gevlogen waar we nog een nachtje geslapen hebben. Het duurde even voordat we in dat hotel waren aangezien het nogal een gedoe was om er te komen.. Toen we er waren nog wat gegeten en daarna gaan slapen. Gisteren was het dan eindelijk zo ver! Terug naar Nederland, alleen eerst nog wel even afzien aangezien we toch meer dan 24 uur bezig zouden gaan zijn met reizen. Eerst de vlucht van Manila naar China van 2.5 uur.. 4 uur wachten.. en daarna de vlucht van 12 uur en 40 minuten van China naar Amsterdam!
Maar…. Naar het grootste gedeelte van de vlucht naar Amsterdam gelukkig geslapen te hebben stonden we daar dan weer op de Nederlandse bodem! Toch wel een beetje raar, in een keer weer terug naar 11 weken. Het vliegtuig uit, op naar de mensen die op ons stonden te wachten om daarna lekker naar ons eigen veilige thuis te gaan! Waar ik nu weer ga ‘wennen’ aan het leven hier, en ga genieten van het thuis zijn.

Met de 7 andere meiden heb ik genoten van deze 11 weken en we hebben zo ontzettend veel geleerd en beleefd! Een ontzettend mooie tijd om nooit meer te vergeten, en iets wat niet meer vergeten kan worden door deze blog! Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn verhalen hier! En wie weet mocht ik in de toekomst nog eens gaan reizen, zal ik zeker weer te volgen zijn!

11 weken avontuur, het zit erop!

Bye Philippines, Hallo Nederland!

• 22 April 2015 - 13:27

Carli:

Welkom thuis, Fauve. Alweer een beetje gewend, inmiddels? Ik heb genoten van je reisverslag :-)

Groetjes, Carli