De laatste weken bij het ziekenhuis. - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Fauve Vlijmen - WaarBenJij.nu De laatste weken bij het ziekenhuis. - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Fauve Vlijmen - WaarBenJij.nu

De laatste weken bij het ziekenhuis.

Blijf op de hoogte en volg Fauve

02 April 2015 | Filipijnen, Calinan

Donderdag (19-03) zijn we weer met Ludette de bergen ingegaan, waar we deze keer niet konden verven omdat er een speciale dag was voor de kinderen. De kinderen gingen vandaag hun schooljaar afsluiten. Toen we daar waren hebben we gekeken naar de afsluiting van het schooljaar. Alle kinderen kregen een soort van certificaat. En de kinderen die naar de basisschool gaan, moesten wat zeggen. Ook werd er door de kinderen gedanst. Toen dat afgelopen was zijn we naar het huis gegaan van een van de leraressen zoals ze de mensen op een kinderdagverblijf noemen gegaan. Daar kregen we wat te eten. Toen we daar wat gegeten hadden, zijn we met de lerares en ludette naar het huis gegaan waar we de laatste week dat we hier in davao zijn 3 dagen zullen verblijven. Zodat we activiteiten met de kinderen kunnen doen. Erg groot en ook erg netjes allemaal, niet zo erg om daar 2 nachtjes te slapen dus! Daarna nog even langs een andere vrouw waar we nog wat te eten kregen en toen terug naar Calinan. Daar hebben we gewacht op Earl, dat is een jongen die meehelpt met het begeleiden van de vrijwilligers, want hij was jarig. Met hem, zijn vriendin en 2 vrienden, ons en de vrijwilligers zijn we wat gaan eten en daarna zijn we nog naar een bar gegaan.

Vrijdag uitgeslapen en daarna richting Mintal (een plaats een half uur hier vandaan) gegaan. Om daar bij een resort te zwemmen. Daar wat uurtje doorgebracht en daarna weer terug naar het ziekenhuis, om te douchen en om te kleden. Daarna met Doets richting Davao om daar wat te gaan eten, aangezien het de laatste avond was voor 3 van de vrijwilligers. Daar wat gegeten bij de Italiaan, 2 van de vrijwilligers afgezet bij een hotel waar zij zouden overnachten, omdat ze de volgende ochtend al vroeg vlogen en daarna terug gegaan om te gaan slapen.

Daarna op zaterdag niet zo heel veel gedaan, de vluchten naar cebu en palawan geboekt bij de coffee spot. Daar ook afscheid genomen van Tim een van de vrijwilligers die hier 7 weken met ons geweest is. ’s Avonds zijn we met Jay mee gegaan naar Davao, waar we wat gegeten hebben bij een mexicaan. En daarna wat gedronken hebben met degene die erbij waren. Het was al erg laat en eigenlijk was het de bedoeling om uit te gaan en daarna in een hotel te slapen. Maar Evy en ik zijn meteen in het hotel gebleven. Daar in een lekker bed geslapen en zondagochtend lekker gedoucht. Daarna gewacht tot Jay ons op kwam halen en daarna met hem en de rest naar samal gegaan waar we bij een resort een dagje aan het zwembad/strand gelegen hebben. Daarna weer met de boot terug, nog wat gegeten in Davao en daarna lekker door naar huis.

Op maandag ben ik samen met Meike naar de special minds geweest, waar we met de kinderen klei gemaakt hebben van bloem, zout en water. Met wat kleurstof erbij natuurlijk want dat is wel net zo leuk! Toen het gemaakt was met hulp van de kinderen daar, hebben ze er mee gespeeld. De ene maakte er echt wat van en de andere vond het eng om klei vast te houden. Daarna was het weer tijd om te bidden bij de bernice school. Daar zijn we mee naar toe gegaan en de rest van de avond hebben we ons eigen ding gedaan.
Op dinsdag zijn we om 8 uur vertrokken richting Davao. We gingen hierheen om ‘even’ onze visums te laten verlengen. Ik denk dat we rond 9 uur – half 10 daar waren en we uiteindelijk pas na 1 uur weer weg gingen. Maar oke het was de moeite waard want we kregen wel het visum om hier de laatste dagen ook nog te kunnen verblijven. S’middags nog naar de special minds geweest waar we doventaal geleerd kregen van de leidinggevende daar. En wat met de kinderen geprobeerd te kletsen. Woensdag was het graduation day op de school waar we Nederlandse les gegeven hebben. Wij waren ook uitgenodigd, omdat wij onze certificaten zouden krijgen. Na heel veel foto’s en luisteren naar toespraken van mensen kregen wij eindelijk ook onze certificaten met wat cadeautjes, erg lief! Een armbandje, t-shirt van davao en een ketting hebben we gekregen. Toen daar nog wat geluncht en daarna terug gegaan naar huis. Samen met Meike nog mijn nagels laten doen en de rest van de dag niet zoveel bijzonders gedaan.
Op donderdag zijn we samen met Ludette de bergen in geweest om verder te verven. Ook Jessy en Meggy gingen deze keer mee! We hebben al onze figuren deze dag zo goed als afgemaakt en verder heb ik het schoolbord nog een keer opnieuw overgeverfd. Vrijdag ben ik samen met Meike meegegaan met Loes en Fenna naar de misbruikte meisjes. Toch nog een keer daar naartoe ook al was het officieel onze vrije dag. Daar met de meiden gekletst, een spelletje gedaan, en wat meiden in een van mijn boekjes laten schrijven en daarna was het al weer tijd om te gaan. Daarna zijn we met z’n 4en naar de souvenirmarkt geweest waar ik nog wat kleine dingetjes gehaald heb. Jammer dat ik niet zoveel mee kan nemen naar huis. Daarna terug naar het ziekenhuis.
Op zaterdag hebben we boodschappen gedaan voor in de bergen. Na alles te hebben gevonden zijn we uiteindelijk met 2 volle grote dozen weer richting het ziekenhuis gegaan. Verder hebben we op zaterdag onze hotels geboekt in Palawan.
Zondag zijn Meike en ik meegegaan met Robillio. Hij had ons allemaal uitgenodigd om mee te gaan met hem. Maar de rest had al wat anders gepland. Ze gingen er naar toe om bomen te planten, het was bij een strand dus wij mochten mee om daar lekker te zwemmen. Erg mooi was het! Er was eigenlijk maar een heel smal strookjes strand waar je net op kon liggen. En als het vloed was, dan was het helemaal weg. Daar wat gezwommen en in de zon gelegen. En ook hebben we Robillio en de andere mensen nog mee geholpen met het schoonmaken van de bomen. Bomen planten hebben we niet meer gedaan, we vertrokken in een keer heel gehaast weer richting de boot om terug te gaan. Kennelijk werden de golven te hoog en moesten we terug. Weer terug in Davao heeft Robillio ons afgezet bij de SM, waar we nog even wat winkels bekeken hebben en nog wat gegeten. Daarna met de Jeepney terug naar huis. Wij op een gegeven moment al uitgestapt omdat we ergens over moesten stappen. Zeiden ze dat we weer in moesten stappen want we waren er nog niet. Dat was een beetje onduidelijk maar goed, we zijn thuis gekomen! ’s Avonds gezellig met Meike gekaart en mijn tas ingepakt voor de bergen!
Op maandag zou Ludette ons om 9 uur op komen halen. Maar dat werd wat later. Dus ben ik met Meggy en Jessy naar de NCCC gegaan om daar nog wat dingetjes te halen die we waren vergeten te kopen met de boodschappen. Ondertussen was Ludette er wel en hebben ze ons met het volgeladen busje (met al onze spullen) opgehaald bij de NCCC en zijn we naar de bergen gereden, om daar 3 dagen te verblijven. Daar aangekomen onszelf eerst geïnstalleerd op de plek waar we verbleven. Een accommodatie waar je met een hele groep naar toe kunt. En daarna met z’n alle naar het kinderdagverblijf gegaan om verder te verven. ’s Avonds er een gezellig avondje van gemaakt met z’n 6 en. Lekker spelletjes gedaan. Op dinsdag lekker uitgeslapen, toen we beneden kwamen zaten er in een keer allemaal mensen binnen, waaronder nonnen. Deze kwamen eten uitdelen voor de kinderen daar uit de buurt. Ze hadden een lijst met kinderen die kwamen en dat waren er wel 100. Toen ze het eten uitgedeeld hadden waar wij bij mochten helpen hebben wij met de kinderen activiteiten gedaan in groepjes van 2. Melanie en Evy hebben samen met de kinderen paaseieren geknutseld. Want ja ook Pasen word hier gevierd. En Meike en ik hebben samen net als bij de special minds klei met de kinderen gemaakt. De kinderen waren erg enthousiast en dat kregen we ook van de nonnen nog terug te horen. Toen we klaar waren wat geluncht. En daarna met de nonnen en mensen die daarbij waren mee geweest naar een boerderij. Waar we dachten dat we aardbeien konden kopen. Helaas hadden ze die niet meer. Maar het was toch er leuk om ook een boerderij een keer gezien te hebben. ’s Middags nog het verven helemaal afgemaakt en ’s avonds een gezellig avondje gehad met Ludette.
Ze had een kaartjes spel meegenomen met vragen, om ons beter te leren kennen. Toen we daarmee klaar waren lekker naar bed, want de volgende ochtend zouden we naar de watervallen gaan.
Weer ontbeten met een lekker eitje en daarna richting de watervallen. We werden begeleid door de ‘lerares’ van het kinderdagverblijf, haar man en kinderen. Eerst daar 4km naar toe gelopen en daarna naar beneden klauteren op allemaal stenen. Erg tof vond ik het niet! Best wel een beetje spannend! Maar goed met de hulp van Yovi (de lerares) ben ik toch beneden gekomen en heb ik de waterval gezien. Daar gezeten en de kinderen gezwommen en daarna omhoog wat ook een hele klim was maargoed het is me met wat hulp waar gelukt! Ludette zou ons daarna op komen halen maar we konden haar niet bereiken. Uiteindelijk zijn 3 van ons achterop een motor terug gegaan. En ik met de rest met een politie auto die toevallig langs kwam rijden. En nadat we onze namen gegeven hadden mochten we wel mee rijden. Weer een nieuwe ervaring voor ons, maar ook voor de Filipijnse mensen want die hadden ook nog nooit in een politie auto gezeten.
Daar nog wat geluncht en daarna terug naar Calinan.

In Calinan snel onze spullen gedropt en meegereden met Ludette naar Davao om daar nog wat dingen te doen. Ook nog wat geshopt alleen konden we helaas niet vinden wat we wilde hebben. Daar ook nog wat gegeten, en daarna was het plan om terug te gaan naar huis met de Jeepney. Maar toen we in de Jeepney zaten bleek dat Jessy haar portemonnee kwijt was. Nagedacht waar ze hem verloren kon hebben, zijn we terug gegaan naar de Mall. Ons idee was dat ze hem misschien had laten liggen bij de macdonalds waar we gegeten hadden. Toen we aankwamen lopen vroeg de bewaker bij de deur, Jessy. En toen was het al meteen duidelijk dat ze hem daar gevonden hadden! Jessy dolgelukkig en Evy en ik natuurlijk ook dat de portemonnee weer terecht was! Daarna echt terug naar huis, het eerste stuk met de Jeepney en daarna met de L3. Bij het ziekenhuis nog even gebeld met papa en mama en op de wifi gezeten. En daarna lekker gaan slapen.
Vanochtend mijn was naar iemand gebracht, zodat ik wat spullen fatsoenlijk schoon mee kan nemen naar Palawan. En verder niet zoveel gedaan, wel alvast wat spullen opgeruimd. Na de lunch met Meike nog even onze nagels laten doen voor de laatste keer hier in Calinan, en nu zit ik zoals ik beloofd had (hé mama) mijn blog te schrijven nu het nog kan hier in Calinan!

Want ja nog maar 2 dagen hier en dan zit het avontuur in Calinan erop! Toch wel raar, aangezien we hier toch 9.5 week gezeten hebben, met alle kinderen en mensen om ons heen. Morgen mijn spullen alvast helemaal inpakken en zorgen dat we zaterdag hier afscheid kunnen nemen van iedereen! Om half 4 vertrekken we op zaterdag richting het vliegveld om naar Cebu te vliegen, daar 3 dagen te verblijven en daarna door te vliegen naar Palawan om daar nog 9 dagen vakantie te vieren! Ik heb er erg veel zin in! Al ben ik, en ik niet alleen denk ik er toch wel erg aan toe om ook weer lekker naar huis te gaan. Maar eerst nog maar is 2 weken genieten, wat ik ook zeker ga doen! En dan vliegen weer terug naar het koude Nederland!

Ik denk niet dat ik nog een kans krijg om een blog te plaatsen de periode dat ik hier ben! Aangezien ik in Cebu en Palawan geen tijd/wifi zal hebben om een blog te plaatsen! Wel zal ik wat ik daar beleef later hier nog plaatsen, zodat jullie allemaal mijn hele avontuur kunnen lezen!

Tot snel, tot over 2 weken Nederland!

  • 02 April 2015 - 11:41

    Jose Heijmans:

    Wat een leuke dingen hebben jullie nog gedaan en wat een mooie plaatjes geschoten. Geniet nog maar even, want voordat je het weet is het voorbij.

    lieve groetjes van mij en ook van ome Johan.

  • 02 April 2015 - 11:58

    Bep Heijmans:

    Wat een prachtige tijd heb je daar Fauve en wat maak je veel mee.
    Geniet van je vakantie en hopelijk is Nederland een beetje opgewarmd over 2 weken, wij zijn daar ook wel aan toe na al dat gure weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fauve

11 weken lang, zal ik hier verslagen neerzetten van mijn ervaringen in de Filipijnen! Ik houd jullie op de hoogte!

Actief sinds 04 Jan. 2015
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 4229

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 17 April 2015

Stage lopen in de Filipijnen!

Landen bezocht: