Waar waren we gebleven... - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Fauve Vlijmen - WaarBenJij.nu Waar waren we gebleven... - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Fauve Vlijmen - WaarBenJij.nu

Waar waren we gebleven...

Blijf op de hoogte en volg Fauve

04 Maart 2015 | Filipijnen, Calinan

Op dinsdag (17-2) zijn we met Johan en Helen samen als eerst naar de rehab gegaan om daar te gaan kijken. We hebben een hele rondleiding gekregen over het terrein en hebben met de eigenaar/baas gepraat. Daarna zijn we bij de misbruikte meisjes gaan kijken, hier hebben we eerst ons zelf voorgesteld en daarna zijn we in groepjes met de meiden gaan praten. Zij vroegen ons wat zij wilde weten, en wij stelde ook vragen. Het was dan soms toch wel erg lastig om te bedenken kan ik dat vragen of niet. Na de misbruikte meisjes, hebben we even kennisgemaakt en Johan afgezet bij Ludette. Daarna zijn we met Helen en Doets (Die was er natuurlijk ook bij!) naar het strand gereden. Waar we wat gegeten en gedronken hebben, en eens goed met elkaar gepraat hebben. Daarna zijn we nog even naar de shopping mall gegaan waar we naar schoenen gekeken hebben en daarna zijn we terug gereden naar Calinan. Savonds een rustig avondje gehad.

Op woensdag zijn we ’s ochtends naar teacher ferry geweest, dat is een soort kinderdagverblijf hier bij het ziekenhuis waar we de ochtend gekeken hebben hoe het daar ging. Daarna de middag voor ons zelf gehad. En ’s avonds nog naar de special minds om daar wat activiteiten met de kinderen te doen. Verder deze dag niet zoveel bijzonders gedaan.

Donderdag was er eigenlijk het plan om naar de bergen te gaan, uiteindelijk was er maar plek voor 2 van ons en ben ik dus thuis gebleven. We hadden vrij, dus we konden doen wat we zelf wilde. Uiteindelijk ben ik met Melanie naar Davao geweest en heb ik verder een rustig dagje gehad en niet zoveel gedaan.

Vrijdag zijn we ’s ochtends naar de plek waar Johan verbleef gegaan, om daar te zwemmen. En om in zijn kamer een voor een te WARM te douchen! Dat was toch wel fijn, al ben ik ondertussen ook wel gewend aan de koude douche. Daarna daar nog met wat mensen die Johan uitgenodigd had geluncht. En daarna terug gegaan naar het ziekenhuis om onze spullen af te zetten. Daarna zijn we met een busje naar Davao gereden naar de plek waar de souvenir winkeltjes waren. Daar hebben we even rondgelopen en als afsluiting zijn we nog naar de bonte koe gegaan. Zodat ook Johan de Nederlandse dingen in de Filipijnen kon proeven. Daarna nog naar een privé karaoke kamer geweest, waar we karaoke gedaan hebben. (Met drinken dat niet te drinken was! En dat heel lang duurde voor het kwam). Maar goed het was wel bijzonder dat je in een kamer zat waar je kon bellen voor drinken enz. Daarna vlug naar huis en naar bed.

Op zaterdag zijn we met 2 mensen Jay en Darlene naar een eilandje gegaan. We kennen deze mensen van de coffee-spot dat is een tentje waar ik het al wel vaker over gehad heb geloof ik!:P Een hele reis daarna toe, tussendoor nog wat boodschappen gedaan en toen we op de boot zaten hebben we denk ik wel een uur gewacht voor dat die vertrok. Daar aangekomen, hebben we de soort camping bekeken. En besloten hoe we gingen slapen. Uiteindelijk hebben we besloten allemaal in een tent te slapen. Toen we dat besloten hadden zijn we over rotsen geklommen naar een heel ander stuk. Dat hadden we dus nooit gedaan als we niet met hun geweest waren. Daarna is Jay ons eten gaan maken, en hebben we wat gegeten. Daarna de hele avond buiten gezeten, gekletst en wat gedronken met elkaar. Daarna ‘lekker’ in de tent op een zeil, op het zand geslapen.

De volgende dag zijn we op een bootje gevaren, de eilandjes verkent. Woow het leek wel een film! Al die rotsen, het blauwe water en de zeesterren op de bodem! Het was heel bijzonder. Alleen een beetje jammer dat ik ziek werd.. Maar goed dat maakte hoe het er uitzag niet anders. Uiteindelijk ook nog een zeester vast gehad die een man voor ons opgedoken had. Daarna terug gevaren naar de plek waar we vandaan kwamen. Om daar om te kleden en de boot terug te pakken naar Davao. In Davao nog wat gegeten met z’n alle, en daarna terug naar huis. Nog even op de wifi en daarna lekker ons bed in! Want zoveel hadden we die nacht daarvoor niet geslapen.

De volgende dag was zijn we weer naar de school gegaan om daar les te geven. We hebben alle stof die we geleerd hadden herhaald, want de volgende dag kregen ze een examen en zou het ook onze laatste dag daar zijn. Gezorgd dat het examen klaar was en klopte, want de leraar van onze klas had al een examen gemaakt! Vond ik toch wel knap, aangezien hij de helft van de tijd niet in de klas was als wij onze les gaven. Daarna terug naar het huisje en lekker de middag en avond voor ons zelf.

Op dinsdag was het dus onze laatste dag op de school, eerst het examen afgenomen en nagekeken. Het viel niet tegen bijna iedereen was geslaagd! Daarna daar wat te eten gekregen en nog wat met de kinderen gekletst en gepraat. Toen we weg gingen kregen we nog een eigen getekende/gemaakte kaart en een cadeautje! Erg leuk om te zien dat ze je zo dankbaar zijn, na eigenlijk een vrij korte tijd. Daarna naar huis wat geluncht en even op bed gelegen. ’s Middags kwam Jay ons ophalen (Met z’n 10en in de auto dat was toch wel krap!) om naar de film te gaan. Van te voren nog even geshopt in de grote shopping mall waar we nog niet geweest waren. En daarna op naar de film, snel, snel, snel want we waren te laat de film was al begonnen toen we aankwamen maar goed niet zo erg. Na de film nog wat gegeten, en daarna weer terug naar Calinan even gedoucht en daarna vroeg mijn bed in.

Woensdag hadden we een dag vrij, uitgeslapen, ontbeten en daarna even lekker niks gedaan. ’s Middags samen met Meike naar de spa geweest om onze nagels te laten doen. Daarna naar de coffee-spot waar we lekkere spaghetti carbonara gegeten hebben en een lekker iced blended hebben gedronken. Daarna niet zoveel gedaan. ’s Avonds zijn we uitgegaan in davao, voor 100peso kon je de hele avond onbeperkt drinken. Daar gekletst en na het uitgaan nog even naar de mac en daarna snel naar huis om te gaan salpen uiteindelijk lag ik om 4 uur in bed.

De volgende dag moesten we om 9 uur klaar zijn, omdat we met Ludette de bergen in gingen. Daar hebben we een kinderdagverblijf bezocht, waar we van alles te eten kregen om te proberen. Een soort pap met rijst, kokos, aardappel en van alles en nog wat. Niet echt mijn ding. Maar we kregen ook gefrituurde/gebakken banaan die was gelukkig wel er lekker. Nadat we dat gegeten hadden zijn we naar een ander kinderdagverblijf gereden waar we alle spullen aan de kant geschoven hebben, om daarna de muren te gaan schuren en daarna een begin te maken met verven. Elke muur een verschillende kleur, op 3 muren zit nu de eerste laag, volgende week donderdag gaan we hier weer verder. Tussendoor bij de buren binnen nog geluncht. Lekkere spaghetti die Ludette voor ons gemaakt had. Rond 3-4 uur zijn we weer terug gereden naar Calinan. Daarna rustig aangedaan en wat gegeten. ’s Avonds nog even met een aantal vrijwilligers een drankje gedaan bij de coffee-spot om dat het voor een van hun de laatste avond was. Daarna douchen en mijn bed in.

Op vrijdag hebben we uitgeslapen en ben ik aan het einde van de ochtend met Meike naar het centrum gegaan met de trycycle om daar een taart te gaan halen, voor het verassingsfeest van Melanie. Daarna snel de taart verstopt, geluncht en rustig aan gedaan. ’s Middags ben ik met een aantal van de meiden naar de coffee-spot gegaan om het daar te hebben over hoe het zat met vluchten en zo naar een eventuele vakantiebestemming in onze vrije tijd. Daarna snel terug want we moesten zorgen dat de ruimte waar het feest was versiert werd en dat alles geregeld was. Ondertussen gezorgd dat we Melanie tot half 6 bezig hielden zodat ze niet in de buurt van de plek van het feest kwam. Daarna haar verrast met haar feestje daar zijn we verder de hele avond mee bezig geweest. Op een gegeven moment vond ik het wel laat genoeg en ben ik naar het huisje gegaan, aangezien we de volgende dag toch om 8 uur weer moesten vertrekken. Snel nog even mijn tas ingepakt en daarna lekker mijn bedje in.
De volgende ochtend wat later dan gepland, maar dat is vaak zo. Vertrokken richting Samal om daar ons weekend door te brengen. Eerst ons plekje gezocht in het huis van mom Serge waar we verbleven en van alles gegeten wat we kregen. En daarna op pad gegaan om te kijken waar we de volgende dag zouden kunnen snorkelen. Een aantal plekken gehad en bij eentje gereserveerd. Daarna gingen we een kijkje nemen bij de watervallen. Hier heeft de rest ook gezwommen en van de watervallen afgesprongen maar ik vond dat toch wat te eng dus ik heb foto’s gemaakt. Maar alleen de watervallen zien was ook al erg leuk. Wat wel vervelend was, waren de vele trappen die we moesten lopen om er te komen en die we later dus ook weer op moesten maar goed het was de moeite waard. Daarna terug naar het huis van mom Serge waar we gezwommen hebben bij de buren, avond gegeten hebben en verder gekletst. Daarna was het tijd om te slapen.

Op zondag zijn we dus gaan snorkelen rond half 9 zijn we naar het resort vertrokken waar dat kon. Tijdens het snorkelen hadden we een gids die ons mooie plekjes liet zien. Er waren reuze oesters die we te zien kregen en bijvoorbeeld ook de nemo vis. Jammer dat het snorkelen bij mij niet zo goed gaat, om dat ik tegen het niet door mijn neus kunnen ademen kan maar goed! Ik heb toch hele mooie dingen gezien, het was zeker de moeite waard! Daarna op het resort geluncht en nog wat andere dingen gedaan. En daarna terug naar het huis, de 4 meiden van jeugdzorg gingen deze dag terug omdat zij de volgende dag gewoon weer stage moesten lopen. Uiteindelijk waren de meiden pas heel laat weg omdat er wat problemen waren met een dronken man (onze buurman), wij zijn toen met z’n 4en (Meike, Melanie, Evy en ik) naar een resort gegaan om daar te slapen. Aangezien het niet veilig gevonden werd om daar te blijven. De meiden van jeugdzorg waren door ons ook erg laat thuis, sorry! Op het resort wat gegeten wat gemaakt was door 2 van de meiden, pannenkoeken. En daarna nog wat gekletst daarna was het weer tijd om te gaan slapen.

Maandag lekker uitgeslapen en daarna richting de watervallen gegaan, aangezien je daar ook quad kon rijden. Wij komen daaraan is het eigenlijk gesloten. Maar gelukkig zijn Filipijnen heel flexibel en werd de eigenaar gebeld waardoor we toch quad konden rijden! Ik vond het erg spannend, en er waren ook echt momenten dat ik dacht ik stap af. Maar ik heb het toch gedaan en achteraf was het met soms wat hulp super gaaf! Daarna op de motor terug, de mensen van het quad rijden brachten ons. En we mochten tussendoor zelfs nog even naar de supermarkt! Ze waren gewoon zo aardig om een half uur ofzo op ons te gaan staan wachten. Daar wat dingetjes gehaald en daarna terug naar het resort. Daar onze eigen lunch gemaakt, een soort macaroni en daarna ’s middags helemaal niks gedaan. Daarna nog even naar de markt gegaan om vlees te halen om ’s avonds een soort bbq te kunnen houden. Jammer genoeg moest dat ook op de motor en regende het heel hard dus we kwamen kleddernat thuis. Snel even gedoucht. En daarna een hele lange bbq gehouden want uiteindelijk waren we pas na half 12 klaar. Daarna lekker ons bed in.

Weer lekker uitgeslapen en daarna onze spullen ingepakt want mom Serge kwam ons weer ophalen om mee terug te gaan naar Calinan. Nog even wat geluncht bij een eettentje, daarna nog even gewacht wat de mensen moesten het huis nog opruimen. Waar wij niet bij mochten helpen, dat mogen we eigenlijk nooit, we moeten altijd gaan zitten. En daarna terug gereden naar Calinan. De spullen die mee waren opgeruimd en daarna wat gegeten. De rest van de avond op de wifi gezeten. En verder nog even wat besproken met de hele groep. Daarna rustig mijn blog geschreven om hem er vandaag op te kunnen zetten en daarna lekker slapen.

Vandaag lekker weer wat uitgeslapen want ook vandaag hebben we nog een dagje vrij, boodschappen wezen doen en foto’s die we al hadden laten maken toen we hier net waren opgehaald. Daarna geluncht en nu even lekker niks doen, en dus even tijd om mijn blog erop te zetten. Zo meteen richting Davao voor een massage! En vanavond waarschijnlijk nog naar een muziekfestival in Calinan. Morgen begint het echte leven weer, naar de bergen. En vanaf vrijdag start de stage bij de misbruikte meisjes.

Zo nu zijn jullie weer op de hoogte! Ik zal zeker binnenkort (hoop ik, als de tijd ervoor is!) weer een blog plaatsen!

• 05 Maart 2015 - 13:08

Bep Heijmans:

Dat was weer een leuk verhaal Fauve, jullie zijn lekker actief daar.

• 17 Maart 2015 - 12:36

Maria Van Vlijmen:

We zijn zo zeker op de hoogte, ga zo door. Groetjes Jan en Maria.