De afgelopen week. - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Fauve Vlijmen - WaarBenJij.nu De afgelopen week. - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Fauve Vlijmen - WaarBenJij.nu

De afgelopen week.

Blijf op de hoogte en volg Fauve

16 Februari 2015 | Filipijnen, Calinan

Op vrijdag zijn we weer gaan zwemmen bij Villa Christina. Lekker verkoelend, we hebben er weer een aantal uurtjes doorgebracht. Toen we terug gingen hebben we nog geprobeerd te pinnen in Calinan, maar dit ging helaas niet. We zijn er sinds toen ook achter dat het waarschijnlijk helemaal niet zal lukken in Calinan, waardoor we dus elke keer voor het pinnen naar Downtown (Davao) moeten. Toen zijn Meike, Evy en ik terug gegaan naar het huisje. De andere meiden wilde graag een massage maar dat ging niet dus zij zijn naar de spa geweest. We hebben even wat dingen gedaan in het huisje, we hebben wat gegeten en zijn daarna met Robillio meegereden naar Davao om te pinnen. Dat hebben we gedaan en daarna zijn we nog even wat spullen die nodig waren gaan halen in de SM (Shopping Mall). Daarna terug met de taxi. We hadden van te voren afgesproken dat we niet meer dan 500peso zouden betalen. En de taxi chauffeur had het zelf ook over de meter. Maar toen we uiteindelijk weer bij het ziekenhuis waren hadden we toch gedoe met het betalen. Hij dacht dat wij gezegd hadden dat we 500 peso zouden betalen, terwijl wij dat niet bedoelde. Uiteindelijk hebben we de deal gesloten om 400 te betalen, ook al stond de meter maar op 299. Toen we terug waren nog op de wifi en wat andere dingen gedaan en toen was het al weer zo laat dat we zijn gaan slapen.

Zaterdag was ik alleen in het huisje, de andere meiden waren allemaal raften. En ik was de enige die niet mee wilde. (Ik wist niet of ik het wel zou durven, dus vond het beter om niet mee te gaan.) Dus deze dag heb ik lekker uitgeslapen, en daarna in mijn eentje geluncht. Toen ik geluncht had heb ik de wc gepoetst, en wat kleren van mezelf gewassen. Toen nog even op bed gelegen, en toen waren de meiden weer terug. Daarna nog op de wifi gezeten en wat dingen voor ons zelf gedaan. ’s Avonds wat gegeten en daarna naar het huisje van de vrijwilligers gegaan. Waar we wat gedronken en gekletst hebben. Daarna was het al weer tijd om naar bed te gaan.

Op zondag hebben we allemaal lekker uitgeslapen. Toen ik wakker werd, gingen er een aantal mensen naar de jolibee en ik ben toch maar meegegaan ook al was dat niet z’n gezond ontbijt. Voor een keer moet dat kunnen. Verder een rustig dagje gehad, veel nagedacht en verder niet zoveel gedaan.

Maandag hebben we weer lesgegeven op de school, we hebben de kinderen geleerd hoe ze de weg konden vragen of zeggen en nog wat andere dingen. Daarna weer terug naar het ziekenhuis om te lunchen. Daarna hadden we ongeveer 5 uur vrije tijd. Rond 6 uur gingen we met z’n 4en (Melanie, Meggy, Meike en ik) voor de eerste keer naar het weeshuis gegaan om daar stage te lopen. We hebben met de kinderen spelletjes gespeeld. We hebben gebasketbald een wedstrijdje jongens tegen de meisjes. En we hebben moordenaartje gespeeld, met nog wat andere spelletjes. De tijd was hiermee zo voorbij. 2 uur spelletjes spelen, erg makkelijk en erg leuk. En naar mijn idee zie je de kinderen er ook van genieten. Daarna zijn we terug gegaan naar het huisje waar we wat dingen met elkaar hebben besproken en afgesproken. Daarna nog even wifi tijd, douchen en lekker mijn bed in.

Op dinsdag zijn hebben we in de ochtend weer lesgegeven op de school. Deze keer was het wel wat anders. Een van de vrijwilligers die ook elke ochtend op de school is was jarig. Eerst even bij elkaar gezeten met mom serge en alle leraren, daarna nlse les gegeven en buiten spelletjes gedaan met de kinderen en toen was het tijd voor het vieren van de verjaardag van de vrijwilliger. Het was een verassing voor hem en ook een beetje voor ons, want wij wisten niet wat we zouden doen. Maar alle klassen deden wat voor hem een liedje zingen of een dansje. En daarna was het tijd voor taart met wat drinken. Toen weer terug naar het ziekenhuis om wat te lunchen. Daarna weer vrije tijd dit keer iets minder lang omdat we gevraagd hadden of het goed was als we een uur eerder naar het weeshuis kwamen en dat was prima. In mijn vrije tijd even op bed gelegen en wat geslapen. Om daarna om 5 uur weer naar het weeshuis te gaan. Ook deze dag hebben we weer spelletjes met de kinderen gedaan. Oja op maandag hebben we een spelletje gedaan om de namen te leren kennen. Dit hebben we herhaald om te kijken of we het onthouden hadden. De tijd vloog weer om en het was weer tijd om naar huis te gaan. Toen we thuis waren zijn we gelijk naar een winkeltje/tentje tegenover het ziekenhuis gegaan waar we de verjaardag gevierd hebben van de vrijwilliger met loempia’s en wat te drinken. Daarna nog even naar de wifi en toen was het weer tijd om te gaan slapen.

Gisteren zijn we ’s ochtends met hetzelfde groepje als van het weeshuis naar de beatrice school gegaan waar we alleen maar hebben gekeken naar wat de leraar daar deed, helaas was dat ook niet goed te volgen omdat er half engels en half de taal van hier werd gepraat. Erg interessant en boeiend was het dus niet. We zijn hier van 8 tot 11 geweest en daarna zijn we weer terug gegaan naar huis. ’s Middags hadden we weer 4-5 uur vrije tijd waarvoor we opvulling moesten vinden. Ik ben toen met Melanie en Meike naar de spa gedaan waar we onze nagels hebben laten doen. Daarna even langs het huisje om te vragen of er mensen mee gingen naar het cafétje hier vlakbij. Daar hebben we een lekker sandwich gegeten en een lekker ice blended gedronken. Geen slechte opvulling dus!
Daarna even terug naar het huisje, en toen was het alweer tijd om naar het weeshuis te gaan. We hebben weer spelletjes gespeeld waaronder basketbal dat is hier erg populair. Ook hebben de kinderen gezongen voor een vrouw die kwam kijken. Daarna terug naar het ziekenhuis waar we wat hebben gegeten (Pannenkoeken! Een keer wat anders) Daarna zijn we bij de wifi gaan zitten en zijn we een dansje gaan bedenken voor zaterdag (want zaterdag moeten we dansen in een parade en een optreden doen voor allemaal mensen bij de school.) Daarna gedoucht en weer lekker mijn bed in.

Donderdag zijn we ’s ochtends weer naar de beatrice school geweest. Dit keer hadden we 5 kinderen voor onszelf waarmee we activiteiten mochten doen. Erg fijn want dan hoefde we niet naar de lessen te luisteren van de leraar die alleen maar bezig is met schrijven. (De kinderen zijn 3&4.) De jongste kinderen hadden wij dus onder onze hoede om bezig te houden en activiteiten mee te doen, omdat het voor hun eigenlijk nog veel te moeilijk is om te schrijven. We hebben het alfabet met hun geoefend doormiddel van puzzels. En we hebben ze een hart in laten kleuren en laten beplakken met propjes. Ook hebben ze nog gekleid. De ochtend vloog voorbij wat dus betekend dat het erg leuk was om te doen. Daarna terug naar het ziekenhuis om even niks te doen. En daarna weer naar het cafétje hier vlakbij, waar ik weer het zelfde at als de dag daarvoor! (we moeten uitkijken dat we dit niet te vaak doen!:P) ’s avonds zijn we weer naar het weeshuis geweest waar we met de kinderen valentijnskaarten hebben gemaakt. Echt leuk om te zien hoe goed de kinderen kunnen tekenen en hoelang ze ermee bezig kunnen zijn. Nadat iedereen een kaart gemaakt had hebben we nog even gebasketbald samen met een van de vrijwilligers en daarna zijn we terug gegaan om wat te eten, daarna nog wat vrije tijd waarin we het hele dansje afgemaakt hebben. Daarna was het weer bed tijd.

Op vrijdag hadden we een dag vrij, eigenlijk zouden we met Helen nieuwe stage plekken gaan bekijken maar dit ging niet door omdat het toch niet handig uitkwam. We hadden dus onverwachts vrij en moesten bedenken wat we moesten gaan doen. Uiteindelijk ben ik met 3 andere naar Davao gegaan om wifi te regelen voor in het huisje, en nog wat andere dingen te shoppen. Daarna heeft doets ons met alle vrijwilligers en andere meiden in de auto ons opgepikt om naar de bonte koe te gaan als afscheid van 2 van de vrijwilligers. We hadden er helemaal zin in, want ze hebben er allemaal Nederlands eten. Uiteindelijk hebben we daar 3 uur gezeten, het was lekker om wat anders te eten maar helaas smaakte de frikandellen toch wat anders. Daarna zijn we terug gegaan naar het huis we waren pas rond kwart voor 12 thuis, en toen moesten we toch nog het dansje oefenen want de volgende dag was de foundation van de school waar we het dansje zouden moeten doen. Uiteindelijk om half 1 m’n bed in.

Op zaterdag moesten we alweer om 5 uur op, want wij hadden begrepen dat we om 6 uur op de school moesten zijn om mee te lopen in de parade. Op de school aangekomen was er niemand te bekennen. Uiteindelijk waren er een paar mensen die zeiden dat we ergens anders moesten zijn. Gelukkig hoefde we niet met de tricycle naar de andere plek maar werden we gebracht. Daar aangekomen hebben we denk ik nog 1.5 uur zitten wachten voor de parade eindelijk begon.. Verkeerd ingelicht dus, we hadden nog minstens een uur langer kunnen slapen maar goed. De parade gelopen, en het laatste stukje op een varkens auto ofzo staand wat ook nieuw was voor mij. Op de school een heel programma gehad met allemaal dansjes en optredens, en wij moesten natuurlijk weer op het podium zitten. We zijn en blijven hier nog steeds hele bijzondere en speciale mensen. Daar geluncht en ’s middags ons dansje gedaan. Het zag er niet uit vergeleken met de andere dansjes maar ze waren helemaal trots op ons. Tot 5 uur daar geweest en toen terug naar huis gegaan. Daar wat gegeten en wat dingen voor ons zelf gedaan. En daarna zijn we met z’n 4en naar het huisje van de vrijwilligers gegaan daar gezellig wat gedronken en een spelletje gedaan. Daarna nog even op de wifi en toen naar bed.

Op zondag hebben we een beetje uitgeslapen, want we hadden om half 11 met Johan afgesproken die de vorige dag aangekomen was. Met Johan zijn we wat gaan drinken bij het tentje waar ik het al vaker over gehad heb, daar ook wat dingen besproken en daarna weer terug gegaan naar het huisje om te lunchen. Daarna zijn we naar het centrum geweest van Calinan om Johan het marktje en het stadje te laten zien. Daarna terug naar het huisje vrije tijd voor ons zelf heb toen een tijdje geslapen. Daarna was het tijd om avond te eten. Na het eten nog even op de wifi en daarna loempia’s gegeten bij lydia’s een eettentje hier tegenover. Ook wat gedronken daar en gekaart met z’n 8en. Daarna terug nog even naar de wifi, douchen en naar bed.

Vandaag heb ik ’s ochtends alleen les gegeven op de school omdat Meggy helaas ziek was. Dat vond ik wel een beetje spannend maar gelukkig ging het wel goed. Daarna pauze, en toen kregen we te horen dat we met de klas en met de leraren dingen voor moesten bereiden voor Johan die de school zou komen bezoeken. We dachten eerst dat hij dinsdag zou komen, maar toen bleek dat alles vlug moest want hij zou die middag al komen. We hebben toen een liedje met de kinderen geoefend wat zij in het Engels zingen om iemand te verwelkomen maar dan vertaald in het Engels. Daarna voor de kinderen nog wat vragen vertaald die ze hem konden stellen en toen was het al weer 11.45u. Dus toen snel terug gegaan naar het huisje om bij het ziekenhuis te kunnen lunchen. We hadden al heel lang gewacht op een tricycle maar die kwam maar niet dus toen zijn we in 2-tallen op een brommer gegaan. Eerst wilde ik niet maar uiteindelijk toch gedaan en zo eng was het helemaal niet. Toen we terug kwamen hebben we dus geluncht, en daarna zijn we weer terug gegaan naar de school voor het welkom van Johan. Om kwart voor 4 vlug terug want om 4 uur moesten we voor de eerste keer naar de special minds. Even lastig hoe je met de kinderen om moest gaan want elk kind heeft zijn eigen beperking, maar uiteindelijk kwam het los en heb ik leuk gespeeld met de kinderen. Ik heb bijvoorbeeld met een van de kinderen met een boekje dingen geteld. En met een meisje gespeeld door alleen maar kiekeboe te doen, ze vond het helemaal geweldig. Daarna terug om te eten, we kregen erg lekker eten. Het was weer een welkomsdiner voor de nieuwe vrijwilligers. Er waren weer garnalen en gehaktballetjes enzo erg lekker! Net even op de wifi gezeten en nu mijn blog aan het schrijven! Zo nog even contact met thuis hoop ik en dan lekker douchen en naar bed. Morgen weer een nieuwe dag! Nieuwe plekken bekijken samen met Johan ben erg benieuwd!

• 16 Februari 2015 - 15:34

Bep Heijmans:

Dat was weer een heel verhaal Fauve. Knap dat je ook al alleen les hebt gegeven.

• 18 Februari 2015 - 21:30

Maria VanVlijmen:

Je hebt weer heel wat meegemaakt. leuk om te lezen.
    Groetjes,
    Jan en Maria.

• 20 Februari 2015 - 22:30

Jose Heijmans:

Weer veel gedaan en meegemaakt Fauve. Ik vind het heel knap va je hoe je daar bezig bent. Vooral op de dag, dat je het alleen moest doen!